راه حلهای بسیار ساده برای حفظ محیط زیست - نیازهای روز
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیازهای روز

راه حلهای بسیار ساده برای حفظ محیط زیست

    نظر

1- اگر هنگام مسواک زدن آب را مدام باز نگذاریم ممکن است بتوانیم از هدر رفتن حدود 200 گالن آب به صورت روزانه جلوگیری کنیم. با باز گذاشتن آب به راحتی بیش از 19 لیتر آب مصرف می شود.
2- می دانید هر فرد در طول سال چند تن زباله تولید می کند؟ این زباله ها برای زمین سم است. هنگام خرید میوه و سبزیجات و مایحتاج روزمره از سبد خرید استفاده کنیم و بسته بندی بزرگتری را برای خرید مواد غذایی انتخاب کنیم. (آیا می دانید چرا؟)
3- زباله های خود را روی زمین نیاندازیم. در صورتی که سطل زباله در دسترس ما نیست آن را تا رسیدن به یک سطل زباله نگه داریم.
4- برگه هایی که یک روی آن ها سفید است را دور نریزیم و از آن ها استفاده کنیم.
 5- از پدر و مادرمان بخواهیم حداقل دو روز در هفته اتومبیل را در خانه بگذارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.
6- استفاده از وسایط نقلیه همگانی، دوچرخه یا پیاده طی کردن مسافت های کوتاه به سلامت هوا کمک می کند؛
7- به یاد داشته باشیم که ما می خواهیم که طبیعت را تجربه کنیم و در این بهشت سرخوش باشیم بی آن که به آن آسیب برسانیم. وقتی برای تفریح به طبیعت یا دریا می رویم، زباله های خود را رها نکنیم و در سطل های زباله بریزیم. و در صورت نبودن سطل زباله، آنها را در نایلونی جمع کنیم و حتی در صورت امکان به منزل بازگردانیم تا در سطل زباله بیاندازیم. بدین صورت، هنگام تخلیه ی زباله ها مسیر مناسب را پیموده ایم.
 8- هنگامی که برای استراحت و تفریح به طبیعت جنگلی می رویم از شکستن شاخ و برگ درختان برای روشن کردن آتش و طبخ غذا خودداری کنیم. برای این کار می توانیم فقط از چوب های ریخته بر زمین که با دست قابل شکستن هستند استفاده کنیم.
9- رودخانه‌ها همیشه مامن زیبایی و آرامش بوده‌اند و فرصتی برای فارغ شدن از هیاهو و شلوغی‌های شهر؛ زیرا هیچ جایی مانند رودخانه‌های پاکیزه و مصفا، انسان را به آرامش نمی‌رساند. پس در حفظ پاکیزگی آن ها بکوشیم. در رودخانه ها مواد شوینده و همچنین زباله (پلاستیک، بطری های نوشابه، بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی و ...) را نریزیم.
10- از نماینده بازیافت در نزدیکترین محل زندگی خود یا مربی طرح بپرسیم چگونه می توانیم زباله های خانگی را برای بازیافت آماده کنیم.
11- روزنامه ها را دور نریزیم. روزانه مقادیر زیادی کاغذ برای تولید آن ها مصرف می شود. آن ها را به ماشین بازیافت محله خود تحویل دهیم.
12- برای شست و شوی لباس های خودمان و سایر نظافت های خانگی از مقدار کم و مناسب مواد شوینده استفاده کنیم. این مواد موجب آلودگی خاک و آب می شوند. در صورت امکان از پاک کننده هایی با خطر کمتر نظیر پودر صابون استفاده کنیم.
 13- درخت بکاریم، درخت ها آلودگی هوا را کاهش می دهند. درختان می توانند به مرور زمان مقادیر زیادی گاز دی اکسید کربن (گاز اصلی اثرات گلخانه ای) را از اتمسفر خارج کنند. به همین دلیل کاشتن درخت های بیشتر راهی مؤثر برای مبارزه با اثرات گلخانه ای است. درختی را در زمین فرو کرده و فوری آن را فراموش نکنید. مانند سایر گیاهان رستنی، درخت ها نیاز به قدری توجه برای مدت دو سال اول دارند که شامل آبیاری، تکیه گاه عمودی، پوشال و غیره می باشند.
 14- در حد امکان از ظروف یک بار مصرف استفاده نکنید و در صورت ضرورت از ظروف تجزیه پذیر مانند لیوان های کاغذی استفاده کنید. ظروف یک بار مصرف پلاستیکی علاوه بر مضر بودن برای سلامتی انسان (سرطان زا بودن)، سال ها در طبیعت باقی می مانند و تجزیه نمی شوند.
15- لامپ های اضافی را خاموش کنیم و در زمستان ها در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.
 16- استفاده از وسایل برقی را در ساعات پرمصرف برق (ساعات 19 تا 23 در تابستان و 18 تا 22 در زمستان ساعات اوج مصرف برق هستند) کاهش دهیم و از پدر و مادر خود نیز بخواهیم تا حد امکان از لوازم برقی در ساعاتی خارج از این زمان استفاده کنند. آیا می دانید اگر لوازم خانگی از جمله اتو، ماشین لباس شویی و ... را از ساعت 23 به بعد روشن کنید هزینه برق در این ساعت تا ساعت 7 صبح با تخفیف محاسبه می شود؟
 17- انرژی برق را برای چراغانی تجملی استفاده نکنیم.
 18- وقتی از چراغ ها، تلویزیون و دیگر وسایل برقی استفاده نمی کنیم، آنها را خاموش کنیم.
19- وسیله ای ساده به نام «هواده شیر کم جریان» وجود دارد که اگر روی شیرهای آب خانه نصب گردد، می توان مقادیر قابل توجهی آب را صرفه جویی کرد. در حالت عادی در هر دقیقه بین 11 تا 19 لیتر آب از شیرها خارج می شود و با نصب این وسیله، این جریان را می توان تا 50 % کاهش داد. با وجود کاهش آب، جریان به طور حیرت انگیزی بیشتر به نظر می رسد، زیرا به هنگام خروج از شیر، هوا با آب مخلوط می شود. توجه کنید که «هواده های کم جریان» را با هواده های توری معمولی (که میزان جریان آب شیر را کاهش نمی دهند) اشتباهی نگیرید. اگر مطمئن نیستید، از مغازه دار در این مورد سئوال کنید.
 20- درب یخچال را کمتر باز کنیم.
21-  از آب گرم برای مصارفی که حتماً نیازمند به آب گرم است، استفاده کنیم.
22- هیچ گاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسئول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهید.
 23- جمع آوری مواد پلاستیکی از سواحل موجب کاهش مرگ جانداران می شود. لوازم ماهیگیری پلاستیکی، کیسه ها و سایر زباله های پلاستیکی سالانه بالغ بر 1،000،000 مرغ دریایی، 100،000 جانور دریایی و تعداد بیشماری ماهی را به کشتن می دهد. این حالت روز به روز بدتر هم می شود. پس بار دیگری که به ساحل می روید، کیسه زباله ای با خود برده و چند دقیقه وقت خود را صرف جمع آوری زباله ها کنید.
 24- بسیاری از موادی که در خانه مصرف می کنیم ممکن است موجب آلودگی شوند. برخی از این مواد خطرناک رنگ، حلال، مایع ماشین ظرفشویی، مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، انواع شامپو، خوشبوکننده هوا، حشره کش و ... هستند. بهتر است در حد امکان از پاک کننده هایی که کمتر مضر هستند و یا برخی که به صورت "سازگار با محیط زیست" تولید می شوند استفاده گردد.
 25- سعی کنیم برای شست و شو از مواد طبیعی مانند: سرکه سفید، جوش شیرین، صابون های گیاهی، بوره، و نمک استفاده کنید.
26- دفعه بعد که به کنار رودخانه یا نهری رفتیم به دنبال نشانه های آلودگی، مانند کف مواد شوینده در آب، مواد نفتی شناور روی سطح آب، لاستیک، بطری و قوطی های فلزی کهنه یا ماهی مرده بگردیم.
27-  این راهکارها تنها تعداد کمی از کارهایی است که می توانیم برای سلامت محیط زیست و در نتیجه خودمان انجام دهیم. به راهکارهای دیگر نیز بیاندیشیم.
28-  روش های حفظ محیط زیست را به دیگران نیز آموزش دهیم و از آنها درخواست یاری نماییم.  از پدر و مادرمان بخواهیم حداقل دو روز در هفته اتومبیل را در خانه بگذارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم